وارد تلگرام شوید

6

گزارشی از چهار دوره

Untitled 22

مقالات رسیده



به اشتراک بگذارید

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to Twitter

بسم الله الرحمن الرحيم

                                                                  

جلسه اول

خانواده و جمعیت                                                                         

مقدمه:

نظر اسلام در خصوص جمعیت مسلمین افزایش کمی و کیفی آن است که در آیات قرآن و روایات به آن اشاره شده است؛ اما سبک زندگی غربی با افزایش جمعیت منافات دارد؛ یعنی زندگی غربی به گونه ای است که خود به خود باعث کاهش جمعیت می شود. امروزه کشورهای غربی با وجودی که جامعه را تشویق و ترغیب به فرزند آوری می کنند اما به دلیل از بین رفتن نهاد مقدس خانواده در غرب با چالش جدی جمعیت روبرو هستند و مجبور به وارد کردن نیروی کار از کشورهای دیگر هستند.

سیاست کنترل جمعیت:

سیاست غلط کنترل جمعیت در ایران اسلامی با عناوین به ظاهر زیبایی مانند تنظیم خانواده، بهداشت مادر و کودک، حقوق زن، حقوق کودک، توسعه، مهار جمعیت و ... از سال 1367 آغاز شد و نسخه ی غربی کاهش جمعیت به صورت عملی اجرا شد و باعث چالش جدی جمعیتی در ایران شد و دلسوزان نظام را به فکر واداشت. اجرای غلط سیاست کنترل جمعیت در ایران از طرفی باعث کاهش شدید جمعیت شد و از طرف دیگر باعث به هم خوردن توازن جمعیتی به نفع اقلیت های مذهبی به ویژه اهل سنت و وهابیت شد و شعار فرزند کمتر، رفاه بیشتر در عمل تبدیل به فرزند کمتر (شیعه کمتر) ، وهابی بیشتر شد.

علل و عوامل کاهش جمعیت شیعه در ایران:

1- تبلیغ و ترویج سیاست غلط کنترل جمعیت به صورت افراطی با تمامی ابزار تبلیغی، رسانه ای، تنبیهی، آموزشی و تعلیمی و ...

2- ترویج زندگی غربی و فرهنگ سازی آن و دور شدن از سبک زندگی سنتی و اسلامی که در عمل منجر به کاهش شدید جمعیت شد. سبک زندگی غربی و الگو قرار دادن آن عوارض بسیار خطرناکی را به دنبال داشت که برخی از آن عبارتند از:

الف) روانه نمودن بی هدف و بی برنامه میلیون ها دختر به سمت دانشگاه ها که باعث افزایش ناگهانی سن ازدواج شد.

ب) آواره نمودن دختران مجرد دانشجو به شهرها و بلاد دور دست که باعث افزایش شدید فساد در اقصی نقاط کشور شد.

ج) برداشته شدن حریم بین محرم و نامحرم و اختلاط وحشتناک دختر و پسر در محیط دانشگاه ها و خارج از دانشگاه ها و در سطح جامعه که باعث تنوع طلبی مردان و از هم گسستن نهاد خانواده و در نتیجه افزایش چشمگیر طلاق در جامعه شد.

د) به کار گیری بی ضابطه و بی برنامه میلیون ها زن و دختر در بازار کار به عنوان نیروی کار ارزان و مطیع، باعث بیکاری و افزایش نرخ بیکاری در سطح جامعه شد که منجر به ابتذال جوانان، اعتیاد آنان و ... شد و منجر به افزایش سن ازدواج شد. آمار 6 میلیون زن مطلقه و 2 و نیم میلیون دختر فارغ التحصیل مجرد با سنّ 28 سال به بالا نتیجه عمل نمودن به سبک زندگی غربی و دور شدن از تعالیم حیات بخش اسلام بود که به فرمایش مقام معظم رهبری مد ظله العالی تهاجم فرهنگیرا تبدیل به شبیخون فرهنگی و شبیخون فرهنگی را تبدیل به قتل عام فرهنگی نمود و نتیجه علل و عوامل فوق، کاهش شدید و نگران کنننده جمعیت بود.

چه می خواستیم چه شد؟!:

طبق برنامه اول توسعه کشور بنابراین بود که خانواده ها ی ایرانی در سال 1390 از 6 فرزند به 4 فرزند تقلیل پیدا کنند که این رقم در سال 1391 به رقم باور نکردنی و نگران کننده 1 تا 2 فرزند در هر خانواده رسید (به نقل از نشریه پرتو سخن شماره 662 ص 6 چهارشنبه 4/11/91)

سخن پیشوایان دین علیهم السلام:

قَالَ رسول الله صلی الله علیه وآله:‏ تَنَاكَحُوا تَنَاسَلُوا تَكْثُرُوا فَإِنِّي أُبَاهِي بِكُمُ الْأُمَمَ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَ لَوْ بِالسِّقْطِ (جامع الأخبار ص 101 و نهج الفصاحه) ازدواج کنید، تولید مثل کنید و در افزایش فرزند بکوشید که من در قیامت نسبت به افزایش جمعیت شما مسلمانها بر امت های دیگر مباهات و افتخار می کنم حتی به بچه های سقط شده.

استفتاء از مراجع عظام تقلید:

1- همان گونه که مستحضر هستید سیاست کنترل جمعیت در بیست سال گذشته باعث کاهش شدید جمعیت شیعه شده ضمن آن که توازن جمعیت را به نفع اقلیت های مذهبی تغییر داده است با توجه به موارد فوق کنترل جمعیت شیعه در حال حاضر از نظر شرع مقدس اسلام چه حکمی دارد؟

2- با توجه به افزایش گسترده ی جوانان فارغ التحصیل و عدم تمایل جمع کثیری از آنان به ازدواج و گسترش طلاق بی رویه در جامعه و گرایش نگران کننده خانواده ها به نظریه تک فرزندی و کنترل جمعیت توصیه های خود را در این خصوص بیان نمایید.

حضرت آیت الله صافی گلپایگانی دامت برکاته:

1- از دستورات شرع مقدس اسلام استفاده می شود که نسبت به تکثیر جمعیت و ازدیاد نسل ترغیب و تشویق زیاد شده است و کوتاهی در این امر مهم موجب خسارت های فراوانی برای جامعه اسلامی است و اینجانب از اول با تفکر باطل «فرزند کمتر زندگی بهتر» مخالف بوده ام لازم است که اقدامات لازم در جهت اشاعه فرهنگ اسلامی و تربیت صحیح و ازدیاد نسل به عمل آید

2- مسأله ازدواج سنت رسول خدا صلی الله علیه و آله است و طلاق مبغوض ترین حلالها نزد خداوند است و البته وظیفه مراکز فرهنگی و عملی کشور این است که با فرهنگ سازی صحیح جوانان را به ازدواج سالم و بدون تشریفات ترغیب و تشویق نمایند و فوائد آن را بیان نمایند (20 جمادی الاولی 1434)

حضرت آیت الله سبحانی دامت برکاته:

1- اینجانب از روز نخست با سیاست کنترل جمعیت مخالف بودم و آن را بر خلاف آموزه های دین می دانستم قرآن مجید فزونی اولاد را یکی از نعمتهای خدا می داند و می فرماید: و نمدکم باموال و بنین (نوح/12) و پیامبر خدا صلی الله علیه و آله می فرماید من روز رستاخیز به واسطه ی فزونی اولاد شما افتخار می کنم.

حضرت آیت الله علوی گرگانی دامت برکاته:

1- ما همان موقع که از کنترلجمعیت تبلیغ می شد با آن موافق نبودیم و لذا به همه مؤمنین توصیه می گردد که نسبت به ازدیاد جمعیت همت کنند و امت پیامبر و پیروان اهل بیت علیهم السلام را افزایش دهند که موجب مباهات پیامبر صلی الله علیه و آله و اهل بیت علیهم السلام خواهد بود.

2- به نظر می رسد که این نظریه کنترل جمعیت و تک فرزندی یکی از القائات استکباری است و لذا مؤمنین و مؤمنات باید توجه داشته باشند که رسول مکرم اسلام صلی اللهعلیه و آله فرمودند: که هر چه امتم زیادتر باشند موجب مباهات من خواهد بود.

جلسه دوم

عوامل کاهش جمعیت:

تحصیل به سبک غربی و زندگی به سبک غربی باعث کاهش چشمگیر جمعیت شده و می شود. تحصیل بانوان به جهت کسب مدرک در رشته های غیر متعارف و غیر متناسب با شأن و جایگاه بانوان و ارائه تحصیلات تا سطوح عالیه بدون هدف دقیق و برنامه ریزی مناسب، باعث افزایش سن ازدواج و کاهش باروری شده است.

اولویت اول از نظر اسلام:

از نظر اسلام اولویت اول با ازدواج بانوان است نه تحصیل. پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله فرمودند: از سعادت زن آن است که جشن تکلیف (عادت زنانگی) خود را هم زمان با جشن ازدواج در خانه شوهر برگزار نماید.

تحصیل واجب:

اگر در روایات پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند: طلب العلم فریضة علی کل مسلم و مسلمه؛ در ادامه روایت هم فرمودند چه علمی بر زن و مرد واجب است: ای علم التقوی و الیقین؛ یعنی علم تقوی و یقین (بحار الانوار ج 2 ص 32) هم بر مرد واجب است و هم بر زن نه هر علمی. متأسفانه امروزه بر سر در دانشگاه ها قسمت اول حدیث را می نویسند و قسمت دوم را حذف می کنند. و اگر امیرالمؤمنین علیه السلام فرمودند: اطلبوا العلم و لو بالصین؛ علم را فراگیرید حتی اگر مستلزم سفر به کشور چین باشد در ادامه هم فرمودند برای چه علمی این همه مسافت را طی کنید: و هو علم معرفة النفس و فیه معرفة الرب (بحار الانوار ج 2 ص 32)

نظر مراجع تقلید:

آیا تحصیل علم واجب عینی است یا واجب کفایی یا مستحب؟

حضرت آیت الله مکارم شیرازی: نسبت به معارف و احکام مورد ابتلای دینی واجب عینی و نسبت به سایر احکام و همچنین علومی که بقای نظام جامعه اسلامی نیاز به آن دارد واجب کفایی است و در غیر این موارد اگر علوم مفیدی است مستحب است (استفتائات جدید ج 1 ص 527) البته در خصوص برخی علوم مضر و غیر شرعی نیز تحصیلات حرام است مانند آموزش موسیقی مطرب و لهوی و رقص و شعبده بازی و ...

تحصیلات امروزی:

امروزه تحصیل و کسب مدرک در اولویت اول زندگی بانوان قرار گرفته است فرقی هم نمی کند که تحصیل به درد دین و دنیای آنها بخورد یا خیر تنها هدف، چشم و هم چشمی و کسب مدرک است. رشته هایی مانند راه و ساختمان، معماری، مهندسی، حفر چاه نفت، جنگل بانی، تعمیر کشتی و ... که همگی با روحیه زنان و توان جسمی آنها منافات دارد.گذشته از آن و بدتر از این در صد قابل توجهی از 50 تا 100 درصد کلاسهای دانشگاه ها را بانوان تشکیل می دهند.

بنابراین اولویت اول باید ازدواج باشد نه چنین تحصیلاتی اما امروزه بسیاری از خواستگاران با جواب سربالای والدین دختر به ویژه پدران آنها مواجه می شوند که می گویند دخترمان قصد درس خواندن دارد نه ازدواج. پس از فارغ التحصیلی هم سن بالا می رود و خواستگار نمی آید.

تحصیل به صورت مختلط:

یکی از اشکالات بزرگ تحصیلات در دانشگاه ها اختلاط شدید دختر و پسر دانشجو می باشد. جای تعجب و تأسف است که در مدارس ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان تفکیک جنسیتی صورت می گیرد اما در دانشگاه ها که اوج بیداری غریزه جنسی است اختلاط به آسانی صورت می گیرد که همه آن حرام و معصیت کبیره است.

احکام اسلام بسیار آسان و سهل است اما در خصوص رعایت حریم محرم و نامحرم بسیار سخت گیر و حساس است چرا که شکسته شدن این حریم اثرات بسیار نامطلوب و شومی را در سعادت انسان، خانواده، و جامعه بر جای می گذارد که از آثار شوم آن ابتذال فرهنگی، بی بند و باری جنسی، افزایش آمار طلاق در خانواده ها و در نتیجه کاهش شدید جمعیت می باشد.

سؤال از حضرت امام خمینی رحمة الله علیه: زنی که می خواهد درس بخواند اما مستلزم حضور در کلاسی است که با نامحرم روبرو می شود و استاد او هم مرد می باشد آیا چنین تحصیلی جایز است؟ حضرت امام خمینی رحمة الله علیه می فرماید: ادامه تحصیل در رشته های حلال اشکال ندارد و لکن پوشش لازم از اجانب و خودداری از اختلاط با آنها لازم است و اگر ادامه تحصیل مستلزم اختلاط با اجانب باشد و مفاسد دینی و اخلاقی در بر داشته باشد تحصیل را ترک کند (احکام بانوان، وحیدی ص 148)

استاد بد حجاب:

سؤال 1: استاد، بد حجاب است و حجاب شرعی را رعایت نمی کند تکلیف ما چیست؟

آیات عظام امام، خامنه ای، صافی، فاضل، بهجت، نوری: نگاه به او هر چند بدون قصد لذت اشکال دارد و جایز نیست.

سؤال 2: تکلیف استادی که به عده ای از دختران درس می دهد ولی نمی تواند خود را از نگاه هوس آلود کنترل کند چیست؟

همه مراجع: باید تدریس برای آنان را رها کند.

با کمال تأسف علاوه بر اختلاط و بیش از حد دانشجویان دختر و پسر، اختلاط بین اساتید و اختلاط بین استاد و دانشجو نیز صورتمی گیرد یعنی استاد مرد برای دختران تدریس می کند و استاد زن برای پسران که در بسیاری از مواقع موجبات حرام و یا مقدمه حرام صورت می گیرد بنابراین دانشجویانی که در محیط دانشگاه احساس امنیت نمی کنند و یا از دین و ایمان خود در هراسند و خوف فتنه و افتادن در فساد را دارند باید تحصیل یا تدریس را رها کنند و تا زمانی که تفکیک جنسیتی در دانشگاه ها صورت نگرفته باز نگردند. همچنین لازم است که مسؤولین امر و مدیران آموزش عالی نسبت به تفکیک جنسیتی اقدامات اساسی و جدی و لازم را انجام دهند و در این کار تعلل نورزند که مسؤولیت این همه گناه و معصیت دامن گیر آنها هم خواهد بود.

جلسه سوم

سیاست غرب در کاهش جمعیت مسلمین:

افزایش جمعیت مسلمانان در جهان باعث نگرانی شدید غرب و سیاستمداران غربی شد.جهان غرب از سه قرن پیش با توصیه های مستر همفر جاسوس انگلیسی به فکر کاهش جمعیت مسلمین افتاد. مستر همفر حدود سیصد سال پیش به کشورهای اسلامی مسافرت و در آن مقیم شد. نتیجه تحقیقات وی و توصیه های او به غرب چنین بود ... بند بیستم: کاهش جمعیت مسلمین لازم است و باید چنین القاء کنیم که یک مرد مسلمان نباید بیش از یک همسر بگیرد، باید در راه ازدواج محدودیت هایی پدید آورد، عرب نباید با فارس ازدواج کند، ترک نیز نباید با عرب ازدواج کند (دستهای ناپیدا خاطرات مستر همفر)

امروزه غرب از ضرورت کاهش جمعیت مسلمین با صراحت هرچه تمام تر در رسانه های خود سخن می گوید؛ عباراتی نظیر انفجار جمعیت مسلمین، ضرورت مهار جمعیت مسلمین، اسلام اروپار را فتح خواهد کرد و ...

روش های جدید غرب:

جهان غرب گاهی به صورت مستقیم و روشهای مستقیم سیاست های خودرا اعمال می کند مانند: جنگهای مستقیم، درگیر کردن کشورهای مسلمان با یکدیگر، انفجار، ترور، عملیات انتحاری و ... که همگی باعث کاهش تدریجی جمعیت مسلمین می شود و گاهی به صورت غیر مستقیم سیاستهای خود راعملی می کند. به کار بردن واژه هایی از قبیل تنظیم خانواده، کنترل جمعیت، مهار جمعیت به جای واژه کاهش جمعیت یا عبارات به ظاهر زیبایی مانند دفاع از حقوق زن، دفاع از حقوق کودک، بهداشت مادر و کودک، ازدواج زود رس باعث رکود زنان می شود و از این قبیل.

یکی دیگر از واژه های خطرناک که کرارا تکرار شده و می شود و برخی جاهلان روزگار و یا عوامل داخلی آنان این واژه ها را تکرار می کنند عبارتند از: زن باید در صحنه کار و اجتماع فعالیت داشته باشد، کشوری که می خواهد به توسعه برسد نمی تواند با نیمی از جمعیت خود راه توسعه را طی کند و ...

اشتغال بی مورد بانوان:

نتیجه عمل به سیاست های غربی و پذیرفتن فرهنگ غربی، سرازیرشدن میلیونها زن و دختر به بازار کار بود که نتیجه آن تزلزل شدید در نهاد مقدس خانواده به ویژه تربیت فرزند و از آثار شوم آن کاهش شدید و نگران کننده جمعیت بود آن هم اشتغال بی مورد در شغل های غیر متناسب با شأن بانوان و اشتغال بدون ضرورت صرفا به جهت سرگرمی و داشتن وجهه اجتماعی و ... اسلام با اشتغال بانوان مخالف نیست اما اشتغال در محیط امن به دور از نامحرمان، اشتغال در شغل های متناسب با روحیه زن مانند بافندگی که در روایات به آن توصیه شده و اشتغال در حد ضرورت نه به هر بهانه و اشتغال در رشته های تخصصی زنان مانند پزشک زنان و

نتیجه اشتغال بی مورد:

اشتغال تنها به هدف کسب درآمد یا سرگرمی یا بیرون شدن از خانه و ورود بی مورد به اجتماع باعث برداشته شدن حریم محرم و نامحرم، هرزگی و لا ابالی گری در جامعه، سوء استفاده از زنان به عنوان نیروی کار ارزان و در اختیار و گوش به فرمان توسط شرکتهای دولتی و خصوصی و سوء استفاده های اخلاقی و جنسی اراذل و اوباش در قالب بوتیکها و خرازی ها و لباس فروشی و

ضمن آنکه اشتغال بی مورد یک زن باعث بیکاری یک جوان که باید تشکیل خانواده دهد و برای آنان نفقه بیاورد خواد شد و یکی از ثمرات بیکاری جوانان هرزگی، اعتیاد، ولگردی و ... می باشد

قال رسول الله صلی الله علیه و اله: كلّ نفس من بنى آدم سيّدفالرّجل سيّداهله والمرأةسيّدةبيتها (نهج الفصاحه ص 402) هر انسانی فرمانروا و مدیر است مرد فرمانروایی و مدیریت خانواده اش را برعهده دارد و زن فرمانروا و مدیر داخلی خانه خود است.

اشتغال بی مورد بانوان در رشته های غیر تخصصی مانند راه و ساختمان باعث اشتغال مردان در رشته زنان و زایمان خواهد شد.

نظر اسلام:

از نظر اسلام زن محور خانه و خانواده می باشد که سه شغل مهم و تأثیرگذار همسرداری مدیریت خانه و تربیت فرزند از مسؤولیت های خطیر و وظایف مهم او می باشد که با اشتغال در بیرون منزل هر سه مسؤولیت مهم زن متزلزل خواهد شد.

استفتاء از مراجع:

خانمی تحصیلات عالیه و تخصصی در امور مختلف دارد اما همسر او مخالف اشتغال است آیا منع شوهر در این موارد جایز است و در صورت جواز تکلیف هزینه هایی که از بیت المال صرف تخصص این خانم شده چه می شود؟

آیت الله فاضل لنکرانی : چون اشتغال بانوان مستلزم خروج از منزل می باشد مرد می تواند مانع شود و در این صورت زن مدیون نیست و تعهدی هم نسبت به اشتغال ندارد (استفتاءات از محضر حضرت آیت الله فاضل لنکرانی ج 1 ص 262)

نکته: البته اگر هنگام عقد اشتغال خانم در ضمن عقد شرط شده مرد لازم است به این شرط عمل کند

نقش صدا و سیما:

با کمال تأسف صدا و سیما نقش مخربی در خصوص تحصیلات بی مورد و بی هدف بانوان و اشتغال بی مورد آنان دارد و هر از چند گاهی با مصاحبه با خانم هایی که در شغل رانندگی کامیون یا اتوبوس مشغول هستند یا زن چتر باز،، زن آتش نشان و زنهای جومونگ و کاراته کار و رزمی کار و معرفی آنان به عنوان الگو جامعه را به سمت الگوهای غربی می برد تا معرفی سبک زندگی اسلامی.

امام صادق علیه السلام فرمودند: روزی رسول خدا صلی الله علیه و آله به دیدن امیرالمؤمنین علی علیه السلام و فاطمه زهرا سلام الله علیها رفتند و کارهای آنان را این گونه تقسیم کردند: کارهای داخل خانه با فاطمه سلام الله علیها و بیرون منزل با علی علیه السلام. آنگاه حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها فرمودند فقط خدا می داند که از این تقسیم بندی چقدر خوشحال شدم که رسول خدا صلی الله علیه و آله مرا از کارهای مردان در بیرون منزل معاف داشتند.

بیانات مقام معظم رهبری مد ظله العالی:

مردواره کردن زن، گفتمان غرب است و به هیچ وجه نباید در مقابل گفتمان غرب در خصوص زن منفعل شد بلکه باید گفتمان اسلام در مورد زن را به صورت تهاجمی و طلب کارانه مطرح کرد. این که به حضور بالای زن در مشاغل اجرایی افتخار شود دیدگاهی غلط و در حقیقت انفعال در برابر گفتمان غربی است (سخنرانی برای بانوان آستانه ماه رجب 1434)

مادران شهداء:

با نگاهی به زندگی مادران بزرگوار شهدای عزیز در می یابیم که هیچ یک از آنان راننده کامیون و چتر باز و ... نبودند و ارزش زن را با تربیت این عزیزان به نمایش گذاشتند و ثابت کردند که «از دامن زن مرد به معراج رود»«بر دامن مادر شهیدان صلوات»

اشتغال بانوان در قرآن:

خداوند متعال در قرآن پیرامون دختران شعیب و برخورد حضرت موسی علیه السلام با آنان چنین می فرماید: وَلَمَّاوَرَدَماءَمَدْيَنَوَجَدَعَلَيْهِأُمَّةًمِنَالنَّاسِيَسْقُونَوَوَجَدَمِنْدُونِهِمُامْرَأَتَيْنِتَذُودانِقالَماخَطْبُكُماقالَتالانَسْقِيحَتَّىيُصْدِرَالرِّعاءُوَأَبُوناشَيْخٌكَبِيرٌ (23)

فَسَقى‏لَهُماثُمَّتَوَلَّىإِلَىالظِّلِّفَقالَرَبِّإِنِّيلِماأَنْزَلْتَإِلَيَّمِنْخَيْرٍفَقِيرٌ (24)

فَجاءَتْهُإِحْداهُماتَمْشِيعَلَىاسْتِحْياءٍقالَتْإِنَّأَبِييَدْعُوكَلِيَجْزِيَكَأَجْرَماسَقَيْتَلَنافَلَمَّاجاءَهُوَقَصَّعَلَيْهِالْقَصَصَقالَلاتَخَفْنَجَوْتَمِنَالْقَوْمِالظَّالِمِينَ (25)

قالَتْإِحْداهُماياأَبَتِاسْتَأْجِرْهُإِنَّخَيْرَمَنِاسْتَأْجَرْتَالْقَوِيُّالْأَمِينُ (26) (قصص/23 تا 26)

نکته ها:

1- دو دختر با هم بودند نه تنها، و نه یک دختر با یک پسر (امرأتین)

2- جدای از مردان مراقب گوسفندان بودند (تذودان)

3- حضرت موسی علیه السلام به عنوان یک مرد غیور ناراحت شد و از آنها سؤال کرد (ما خطبکما)

4- آن دو گفتند کار ما آب دادن گوسفندان است اما وقتی که مردان از آبگاه بیرون روند (حتی یصدر الرعاء)

5- اشتغال آنان به این کار از روی ناچاری و ضرورت بود (ابونا شیخ کبیر)

6- حضرت موسی علیه السلام بلا فاصله به کمک آنها رفته و پس از سیراب کردن گوسفندان از آنان فاصله گرفت (فسقی لهما ثم تولی)

7- رعایت حداکثر حیاء در برخورد با نامحرم (تمشی علی استحیاء)

8- حضرت موسی علیه السلام به عنوان یک مرد غیور هم تخصص داشت و هم تعهد (قوی الامین)

جلسه چهارم

عقيم سازي:

سياست كنترل جمعيت در جهت كاهش جمعيت اقدام به عمل جراحي وازكتومي (عقيم سازي مردان) و توپكتومي (عقيم سازي زنان) به صورت رايگان نمود اين عمل با تبليغات فراوان و گسترده و با اصرار خانه هاي بهداشت و مركز تنظيم خانواده در بيمارستانها صورت گرفت كه باعث عقيم شدن ميليونها زن و مرد در سراسر كشور شد.

عمل عقيم سازي هنوز هم ادامه دارد با اين تفاوت كه در گذشته به صورت في سبيل الله و رايگان بود اما هم اكنون با پرداخت هزينه انجام مي شود كه احتمالا هزينه هاي آن را هم بيمه هاي تكميلي پرداخت خواهند كرد. اما اصرار خانه هاي بهداشت و دفتر تنظيم خانواده به زوجهاي جوان كه دو يا سه فرزند دارند قابل سؤال و ابهام است كه بايد بررسي شود

نظر مراجع تقليد:

در خصوص عمل وازكتومي و توپكتومي از مراجع تقليد استفتائاتي شد كه پاسخ مراجع چنين بود كه اگر عقيم سازي ضرورت داشته باشد جايز است. به عنوان مثال براي خانمي كه بارداري براي او مشكل است يا براي سلامتي او ضرر دارد جايز است اما اگر ضرورتي ايجاد نكند چون سه اشكال مهم دارد جايز نيست؛ 1- مستلزم لمس در غير ضرورت مي شود 2- مستلزم نظر در غير ضرورت مي شود 3- منجر به عقيمي دائم در اكثر موارد مي شود.

سؤال: بستن لوله هاي رحم جهت كنترل جمعيت چه حكمي دارد؟

آيت الله صافي گلپايگاني: جايز نيست

آيت الله فاضل لنكراني: چنانچه موجب عقيم شدن دائمي يا مستلزم حرام مثل نگاه كردن به عورت باشد جايز نيست

آيت الله بهجت: اگر ضرورت ايجاب كند و موقت باشد اشكال ندارد ولي عقيم كردن جايز نيست

سقط جنين: يكي ديگر از دلايل كاهش جمعيت سقط جنين است كه هم دليل كاهش جمعيت و از طرفي هم نتيجه سياست كنترل جمعيت است. زيرا يكي از دلايل سقط جنين مربوط به حاملگي هاي ناخواسته ي كساني است كه يك يا دو فرزند دارند و مي خواهند به سياست تنظيم خانواده و كنترل جمعيت عمل كنند و در نتيجه فرزند دوم يا سوم به بالا را سقط مي كنند تا به خيال خام خود رفاه بيشتري را تجربه كنند.

علل و عوامل سقط جنين:

1- حاملگي هاي ناخواسته

2- انعقاد ناخواسته ي نطفه در زمان نامزدي كه زوجهاي جوان براي حفظ به اصطلاح آبروي خود دست به سقط جنين بي گناه و معصوم خود مي زنند

3- انعقاد ناخواسته نطفه در آغاز زندگي زناشويي كه زوجهاي جوان براي راحتي بيشتر و طولاني تر شدن ماه عسل تا 5 و 7 سال از فرزند آوري خودداري مي كنند كه اين همان زندگي به سبك غربي يعني رفاه طلبي، خودمحوري، خودخواهي و فرار از مسؤوليت است كه در زندگي غربي جايگزين خدا محوري و مسؤوليت پذيري مي شود

4- ارتباط نامشروع كه افراد معصيت كار براي فرار از بي آبرويي مرتكب يك گناه كبيره ديگر علاوه بر زنا يعني قتل جنين مي شوند

5- علل و عوامل ديگر پزشكي كه با كمال تأسف به بهانه هاي واهي توسط پزشكان بي دين و بي وجدان صورت مي گيرد كه واقعا گسترش آن مرموز و ابهام آور است و جاي سؤال است كه به چه حقي به سهولت مجوز سقط جنين توسط پزشكان از خدا بي خبر داده مي شود.

در مواردي اشخاصي كه به تازگي صاحب فرزند شده و مجددا حامله مي شوند توسط پزشك و ماما توصيه به سقط جنين دوم مي شوند به اين بهانه كه ممكن است شير بچه اول كم شود!!!

در تمام موارد فوق سقط جنين حرام، معصيت و گناه كبيره است و مرتكبين آن مشمول جريمه ي سنگين (ديه) مي شوند. اسلام حتي اجازه سقط جنين فرزند نامشروع را نمي دهد. اگر پدر و مادر جنين مرتكب زنا شده اند كودك بي گناه چرا بايد قرباني شود؟!

نظر اسلام:

مراحل خلقت انسان در سوره مؤمنون آيات 12 الي 14 بيان شده است.

وَ لَقَدْ خَلَقْنَا الْانسَنَ مِن سُلَالَةٍ مِّن طِينٍ(12) ثمُ‏َّ جَعَلْنَاهُ نُطْفَةً فىِ قَرَارٍ مَّكِينٍ(13) ثُمَّ خَلَقْنَا النُّطْفَةَ عَلَقَةً فَخَلَقْنَا الْعَلَقَةَ مُضْغَةً فَخَلَقْنَا الْمُضْغَةَ عِظَمًا فَكَسَوْنَا الْعِظَامَ لحَْمًا ثُمَّ أَنشَأْنَاهُ خَلْقًا ءَاخَرَ  فَتَبَارَكَ اللَّهُ أَحْسَنُ الخَْالِقِينَ(14)

طبق روايات رسيده از اميرالمؤمنين علي عليه السلام و امام صادق عليه السلام از هنگام انعقاد نطفه مراحل خلقت شكل مي گيرد كسي كه در خلقت خدا دخالت كند و آن را ساقط كند لازم است ديه سنگيني بپردازد و جريمه شود.

مراحل خلقت

ديه شرعي

قيمت روز

نطفه

20 دينار طلا

15 مثقال بازاري

علقه

40 دينار طلا

30 مثقال بازاري

مضغه

60 دينار طلا

45 مثقال بازاري

عظام

80 دينار طلا

60 مثقال بازاري

لحم

100 دينار طلا

75 مثقال بازاري

خلق آخر

پسر: 1000 دينار

750 مثقال بازاري

دختر: 500 دينار

375 مثقال بازاري

 

 

 

 

 

نكته:

1- به مباشر قتل ديه تعلق نمي گيرد

2- اگر پدر و مادر شريك در قتل باشند ديه به طبقه بعد مي رسد و به خود آنها تعلق نمي گيرد

حكم پزشك قاتل:

برخي علما مانند علامه تهراني در كتاب «كاهش جمعيت» و صاحب جواهردر كتاب «جواهر الكلام» (كتاب ديات) : اگر پزشك عمدا و از روي آگاهي جنين را سقط كند اگر جنين، كامل و پسر باشد حكم آن اعدام است!

مسأله: اگر جنين دوقلو بود ديه دو برابر و اگر سه قلو بود سه برابر و ... مي باشد

جواز سقط جنين:

اگر ادامه ي بارداري براي مادر يا جنين يا هر دو خطرناك باشد مي توان جنين را سقط كرد اما اين خطر را بايد پزشك خبره (و احتياطا خبره متعدد باشد نه با يك نظر) بررسي كند و به دلايل واهي و بهانه هاي بيهوده حق سقط جنين ندارد. در موارد متعددي با كمال تأسف، پزشكان به راحتي و خيلي سريع جواز سقط جنين را صادر مي كنند و پدر و مادر نيز بدون بررسي و در كمال جهل و ناآگاهي بلافاصله جنين بي گناه را سقط مي كنند.

آمار سقط جنين در ايران:

در جهان آمار سقط جنين در سال، بين 150 الي 200 ميليون گزارش مي شود كه در ايران ساليانه بين 100 الي 150 هزار سقط جنين گزارش مي شود.

اگر آمار تلفات انساني در انفجارهاي تروريستي عراق، پاكستان، افغانستان، سوريه، بحرين و ... را در سال جمع بندي كنيم بسيار كمتر از آمار سقط جنين در ايران است و اين يك فاجعه‌ي ملي و شرعي است يعني قتل عام خاموش و بي سر و صدا.

توصيه هاي مقام معظم رهبري مد ظله العالي:

افزايش نسل جزء مباحث مهمي است كه واقعا بايد همه مسؤولين كشور نه فقط مسؤولين اداري بلكه روحانيون و كساني كه منبرهاي تبليغي دارند اين فرهنگ سازي را در جامعه انجام دهند و خانواده ها را از يك بچه و دو بچه خارج كنند و جمعيت كشور را به 150 ميليون و 200 ميليون كه امام خميني رحمة الله عليه مي فرمودند برسانند...

فرهنگ سازي جهت افزايش جمعيت و كاهش فساد:

1- براي زنان: از تك فرزندي خارج شوند

2- براي مردان: از تك همسري خارج شوند

نكته: در حال حاضر 6 ميليون زن مطلقه و 5/2 ميليون فارغ التحصيل مجرد با سن 28 سال به بالا داريم كه اين آمار لحظه به لحظه در حال افزايش است.

جلسه پنجم

علل كاهش جمعيت:

به طور كلي مهمترين علل كاهش جمعيت در كشورهاي اسلامي به خصوص كشور شيعه نشين ايران عمل به نسخه هاي غربي و دوري از احكام و تعاليم اسلام است. هر قدمي كه از احكام و تعاليم اسلامي عقب نشيني كنيم غرب قدمهاي متعدد و فراواني را به صورت تهاجمي و طلبكارانه با انواع روشها و ابزارها و رسانه ها به سمت ما برمي دارد.

 

نمونه اي از سبك زندگي اسلامي و نظر و نگاه اسلام در مقايسه با سبك زندگي غربي و ديدگاههاي غرب مطرح مي شود.

مقايسه دو سبك

سبك زندگي اسلامي

سبك زندگي غربي

كاهش سن ازدواج (بلوغ دختر در خانه شوهر)

افزايش سن ازدواج

فرزند زياد

فرزند كم و سقط جنين

نگهداري و تربيت فرزند

نگهداري و تربيت حيوانات به ويژه سگ

خانه داري، فرزند داري و همسرداري بانوان

اشتغال گسترده بانوان خارج از منزل

افزايش كرامت و ارزش زن

استفاده از زن به عنوان ابزار و كالا

تحصيل معارف دين به هدف درك صحيح از زندگي

تحصيل آموزه هاي غربي به هدف كسب مدرك

حفظ عفت و تقويت حيا در جامعه

بي عفتي و بي بندوباري و لا ابالي گري

تشكيل خانواده و تعهد نسبت به خانواده

زندگي مجردي و عدم تعهد نسبت به خانواده

پوشش خانواده هاي بيشتر و ازدواج مجدد در صورت امكان همراه با رعايت دقيق شرايط مانند عدالت فَانكِحُواْ مَا طَابَ لَكُم مِّنَ النِّسَاءِ مَثْنىَ‏ وَ ثُلَاثَ وَ رُبَاع (نساء/3)

طلاق – خيانت به همسر

نتيجه اين مقايسه:

خدامحوري و مسؤوليت پذيري در سبك زندگي اسلامي و خود محوري و فرار از مسؤوليت در سبك زندگي غربي

انتخاب با ما است كه كدام روش را برگزينيم و عمل كنيم؛ عمل به الگوهاي سمت راست (اصحاب اليمين) منجر به سعادت دين و دنيا و آخرت و عمل به الگوهاي سمت چپ (اصحاب الشمال) منجر به بدبختي و نكبت در دنيا و آخرت (خَسِرَ الدُّنْيا وَ الْآخِرَةَ) مي شود.

جلسه ششن

عوامل سقط جنين:

يكي ديگر از مهمترين عوامل سقط جنين در باب اطعمه و اشربه مورد بحث قرار مي گيرد. غرب با توطئه ‌ي مرموز و به كارگيري كارشناسان خبره در صدد كاهش جمعيت مسلمين از هر جهت و هر راهي برآمده؛ خوردنيها و نوشيدنيها، ابزار و آلات و وسايل غربي همگي به نوعي باعث عقيم سازي در دراز مدت و سقط جنين در كوتاه مدت مي شود و به طور كلي استفاده از هر نوع محصولات غربي عوارض مشكوك و جبران ناپذيري را در بلند مدت به دنبال دارد.

غذاهاي صنعتي:

هر نوع غذاي بسته بندي و كنسروي مانند رب گوجه ها، كمپوتها، سسها، غذاها و خورشها و ماهي ها به دليل وجود مواد نگهدارنده بسيار مضر است و همين مواد نگهدارنده در سقط جنين زنان و عقيم سازي مردان مؤثر است؛ كافئين پنهان در چايي، ‌قهوه، نسكافه، كافي ميكس، مواد تخديري در نوشابه ها، شكلاتها، آدامسها، مواد شيميايي و سمي كه به ميوه ها زده مي شود، آفت كش ها كه به برنج و ديگر محصولات غذايي زده مي شود.

بدترين نوع غذا، سوسيس و كالباس است كه از آشغال گوشت، پوست مرغ و ... تهيه مي شود و با مواد نيتراتي تزيين مي شود.

ابزار و آلات غربي:

تمام وسايلي كه اشعه و امواج توليد مي كنند مانند مايكروفرها كه با اشعه غذا را گرم مي كنند باعث تشكيل جنين ناقص يا تشكيل نشدن قلب جنين و عوارض ديگر و در نهايت باعث سقط جنين مي شود.

امواج مختلفي كه از وسايل كنترلي توليد مي شود گرچه ضعيف هستند اما استفاده مكرر آن در دراز مدت باعث عقيم شدن خصوصا در كودكان مي شود. امواج آنتن هاي ماهواره بسيار مضر است. امواج موبايلها و ... تمام اين موارد كه سوغات غرب مي باشد به نوعي در سقط جنينهاي مكرر و عقيم سازي هاي فراوان مؤثر است.

آمار عقيم شدن و ناباروري در ايران از متوسط جهاني آن بيشتر است حدود 21 درصد زوجهاي جوان در تهران عقيم و نابارور هستند.

زنگ خطر:

يكي از مسائل مهمي كه از آن غفلت شده و به صورت مرموز و مشكوك در حال انجام است عملكرد وزارت بهداشت و خانه هاي بهداشت است كه به طور جدي لازم است پيگيري و بررسي شود. از علل و عوامل كاهش جمعيت كه پزشكان و خانه هاي بهداشت در آن نقش مؤثري دارند عبارتند از:

1- جواز سقط جنين هاي مكرر و بيهوده توسط پزشكان، پرستاران، ماماها و خانه هاي بهداشت كه موارد آن بسيار زياد و مشكوك است.

2- اصرار به عقيم سازي مردان و زنان توسط دفتر تنظيم خانواده و كنترل جمعيت در خانه هاي بهداشت به نحوي كه به زوجهاي جوان توصيه مي كنند براي عقيم سازي مراجعه كنند.

3- سزارينهاي مكرر كه آمار آن از متوسط جهاني در ايران بسيار فراتر و نگران كننده است و باعث توقف فرزند آوري در بانوان مي شود.

جلسه فتم

ازدواج و تكثير نسل در روايات:

قال رسول الله صلي الله عليه و آله و سلم: مَنْ‏ كَانَ‏ يُحِبُ‏ أَنْ‏ يَسْتَنَّ بِسُنَّتِي فَلْيَتَزَوَّجْ فَإِنَّ مِنْ سُنَّتِيَ التَّزْوِيجَ اطْلُبُوا الْوَلَدَ فَإِنِّي مُكَاثِرٌ بِكُمُ الْأُمَمَ ... (تحف العقول ص 105) هر كس كه دوست دارد شيوه مرا دنبال كند پس ازدواج كند، زيرا ازدواج از سنّتهاى من محسوب مى‏شود. جوياى فرزند باشيد زيرا كه من به واسطه زاد و ولد شما (زيادى شما) بر امّتهاى ديگر افتخار خواهم نمود.

قَالَ رسول الله صلي الله عليه و آله:‏ تَزَوَّجُوا فَإِنِّي مُكَاثِرٌ بِكُمُ الْأُمَمَ يَوْمَ الْقِيَامَةِ حَتَّى‏ إِنَ‏ السِّقْطَ لَيَجِي‏ءُ مُحْبَنْطِئاً عَلَى بَابِ الْجَنَّةِ فَيُقَالُ لَهُ ادْخُلِ الْجَنَّةَ فَيَقُولُ لَا حَتَّى يَدْخُلَ أَبَوَايَ الْجَنَّةَ قَبْلِي. (مكارم الأخلاق ص 196)

و پيغمبر صلي الله عليه و آله فرمود: ازدواج كنيد كه من در قيامت بزيادى شما امت مى‏بالم، حتى اينكه كودك سقط شده؛ خشمگين بر در بهشت مى‏ايستد، باو مى‏گويند داخل‏ بهشت شو، ميگويد: تا پدر و مادرم پيش از من وارد بهشت نشوند من وارد نخواهم شد.

قال رسول الله صلي الله عليه و آله: قَالَ [يعقوب النبي لابنه] إِنِ‏ اسْتَطَعْتَ‏ أَنْ‏ تَكُونَ‏ لَكَ ذُرِّيَّةٌ تُثْقِلُ الْأَرْضَ بِالتَّسْبِيحِ فَافْعَل (مرآة العقول في شرح أخبار آل الرسول ؛ ج‏20 ؛ ص24)

رسول خدا فرمود [يعقوب پيامبر به فرزندش] فرمود: «اگر بتوانى نسلى داشته باشى كه زمين را با تسبيح خدا سنگين سازد پس اين كار را بكن.»

قال رسول الله صلي الله عليه و آله: امرأة ولود أحبّ إلى اللَّه تعالى من‏ امرأة حسناء لا تلد إنّي مكاثر بكم الامم يوم القيامة (نهج الفصاحة ص262)

رسول خدا فرمود: زنى كه فرزند بسيار آرد در پيش خداوند از زن زيبائى كه فرزند نمى‏آرد بهتر است من در روز قيامت بفزونى شما افتخار مى كنم.

... فَقَالَتْ أُمُّ سَلَمَةَ رِضْوَانُ اللَّهِ عَلَيْهِ ذَهَبَ الرِّجَالُ بِكُلِّ خَيْرٍ فَأَيُّ شَيْ‏ءٍ لِلنِّسَاءِ الْمَسَاكِينِ‏ فَقَالَ صلي الله عليه و آله بَلَى إِذَا حَمَلَتِ الْمَرْأَةُ كَانَتْ بِمَنْزِلَةِ الصَّائِمِ الْقَائِمِ الْمُجَاهِدِ بِنَفْسِهِ وَ مَالِهِ فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَإِذَا وَضَعَتْ كَانَ لَهَا مِنَ الْأَجْرِ مَا لَا تَدْرِي مَا هُوَ لِعِظَمِهِ فَإِذَا أَرْضَعَتْ كَانَ لَهَا بِكُلِّ مَصَّةٍ كَعِدْلِ‏ عِتْقِ مُحَرَّرٍ مِنْ وُلْدِ إِسْمَاعِيلَ فَإِذَا فَرَغَتْ مِنْ رَضَاعِهِ ضَرَبَ مَلَكٌ عَلَى جَنْبِهَا [جَنْبَيْهَا] وَ قَالَ استأنف [اسْتَأْنِفِي‏] الْعَمَلَ فَقَدْ غُفِرَ لَكِ. (الأمالي( للصدوق) ص411)

... ام سلمه عرضكرد مردها همه خوبيها را بردند زن‏هاى بيچاره چه خوبى دارند؟ فرمود آرى چون زنى آبستن شود مقام روزه‏دار و شب زنده‏دار و مجاهد با خود و مالش را در راه خدا دارد و چون بزايد اجرى دارد كه كس عظمت آن را نداند و چون طفل را شير دهد بهر مكى ثواب آزاد كردن يك بنده از اولاد اسماعيل دارد و چون از شير دادن فارغ شود فرشته‏اى پر بر پهلويش زند و گويد كار خود را از سر گير كه آمرزيده شدى.

عَنْ عَلِيٍّ عليه السلام قَالَ: ذَكَرَ رَسُولُ اللَّهِ صلي الله عليه و آله الْجِهَادَ فَقَالَتِ امْرَأَةٌ لِرَسُولِ اللَّهِ صلي الله عليه و آله يَا رَسُولَ اللَّهِ فَمَا لِلنِّسَاءِ مِنْ هَذَا شَيْ‏ءٌ فَقَالَ بَلَى لِلْمَرْأَةِ مَا بَيْنَ‏ حَمْلِهَا إِلَى وَضْعِهَا إِلَى فِطَامِهَا مِنَ الْأَجْرِ كَالْمُرَابِطِ فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَإِنْ هَلَكَتْ فِيمَا بَيْنَ ذَلِكَ كَانَ لَهَا مِثْلُ مَنْزِلَةِ الشَّهِيدِ. (من لا يحضره الفقيه ؛ ج‏3 ؛ ص561)

امير مؤمنان عليه السّلام گويد: رسول خدا در موضوع جهاد سخن مى‏گفت، زنى برخاست و گفت: يا رسول اللَّه براى زنها هم نصيبى از جهاد هست؟ حضرت فرمود: آرى از آن وقت كه باردار مى‏شود تا زمانى كه بزايد و فرزند را از شير باز گيرد در تمام اين مدّت ثواب كسى را دارد كه شبانه روز در مرز از سرزمين اسلام براى خدا پاسدارى ميكند، و چنانچه در اين بين از دنيا برود براى او أجر شهيد و مقام و منزلت شهيد خواهد بود.

عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عليه السلام قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلي الله عليه و آله ‏ مَنْ‏ عَالَ‏ ثَلَاثَ‏ بَنَاتٍ أَوْ ثَلَاثَ أَخَوَاتٍ وَجَبَتْ لَهُ الْجَنَّةُ فَقِيلَ يَا رَسُولَ اللَّهِ صلي الله عليه و آله وَ اثْنَتَيْنِ فَقَالَ وَ اثْنَتَيْنِ فَقِيلَ يَا رَسُولَ اللَّهِ وَ وَاحِدَةً فَقَالَ وَ وَاحِدَةً. (الكافي (ط - الإسلامية) ؛ ج‏6 ؛ ص6)

فرمود: هر كس نفقه سه دختر يا سه خواهر را بدهد بهشت بر وى واجب شود عرض كردند يا رسول اللَّه دو دختر چه؟ فرمود: آن نيز همين طور، عرضكردند يك دختر چه؟ فرمود: آن نيز همچنين.

قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلي الله عليه و آله:‏ مَا يَمْنَعُ‏ الْمُؤْمِنَ‏ أَنْ يَتَّخِذَ أَهْلًا لَعَلَّ اللَّهُ أَنْ يَرْزُقَهُ نَسَمَةً تُثْقِلُ الْأَرْضَ بِلَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ. (من لا يحضره الفقيه ؛ ج‏3 ؛ ص382)

رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله فرمود: چه چيز جلوگير مؤمن شده كه براى خود همسرى نمى‏گزيند، شايد فرزندى به او عنايت كند كه روى زمين را بگفتن كلمه توحيد «لا إله إلّا اللَّه» سنگين كند.

مقايسه فرزندخواهي در اسلام و غرب:

آرزوي داشتن فرزند يكي از دلخوشي هاي فطري زندگي انساني است و نعمت داشتن فرزند پس از مرحله‌ي ازدواج از جمله لذتهاي همه‌ي زوجهاي جوان و حتي پدر و مادر آنها است.

اهميت فرزند خواهي تا آنجا است كه پايندگي و شيريني زندگي مشترك بستگي به آبستن شدن و زايمان زنان پس از ازدواج دارد و در غير اين صورت چه بسا به جدايي زن و مرد مي انجامد.

در آموزه هاي دين اسلام به اين نكته اشاره شده و زناني كه زايا هستند بهترين زنان معرفي شده و آنان را سبب زايندگي زندگي و پايندگي نسل بشر مي داند و از ازدواج زناني كه از آوردن فرزند خودداري مي كنند ولو ظاهري زيبا و مناسب داشته باشند نهي شده است فرزند داري و فرزند خواهي در طبيعت ازدواج نهفته و خواسته فطري بشر مي باشد

فرزند خواهي در غرب:

بر خلاف سبك زندگي اسلامي در فرزند خواهي، سبك زندگي غربي به سمت تنفر از داشتن بچه پيش مي رود امروزه برخي زوجهاي جوان در غرب شرط ازدواج خود را نداشتن و نياوردن فرزند قرار مي دهند و در تفكر آنان فرزند، انگل جامعه است و بايد از آوردن انگل براي جامعه خودداري كرد و اين تفكر باطل باعث چالش جدي جمعيتي در غرب شده و رشد جمعيتي آنان را متوقف بلكه منفي نموده است و سياست مداران غربي براي مبارزه با اين تفكر تشويقهاي فراواني را براي خانواده ها قرار مي دهند تا فرزند بياورند در برخي از اين كشورها تا 10 هزار دلار جايزه براي آوردن فرزند قرار داده شده و تمامي هزنيه هاي زايمان به صورت رايگان مي باشد اما اين همه تشويقها اثري نداشته است و خانواده هاي اروپايي بيشتر ترجيح مي دهند حيواني را نزد خود نگه دارند تا فرزند. در برخي از كشورهاي اروپايي كه بررسي آماري از خانواده ها صورت گرفته متوجه شدند كه خانواده ها به تربيت سگ علاقه‌ي بيشتري نسبت به تربيت فرزند دارند و اين كار براي آنان بسيار نگران كننده است.

جلسه هشتم

اهميت ازدواج و تشكيل خانواده:

در اسلام اهميت فراواني به تشكيل خانواده و ازدواج داده شده است و آيات و روايات فراواني در اين خصوص وارد شده است وَ مِنْ آياتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْواجاً لِتَسْكُنُوا إِلَيْها وَ جَعَلَ بَيْنَكُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً إِنَّ فِي ذلِكَ لَآياتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ‏ (روم/21)

عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص‏ مَا بُنِيَ‏ بِنَاءٌ فِي الْإِسْلَامِ أَحَبُّ إِلَى اللَّهِ تَعَالَى مِنَ التَّزْوِيجِ. (من لا يحضره الفقيه ؛ ج‏3 ؛ ص383)

امام باقر عليه السّلام فرمود: رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله فرموده است: هيچ بنائى در اسلام نزد خداوند متعال محبوبتر از بناى‏ (خانواده) به تزويج نيست.

ازدواج و تشكيل خانواده در هر شرايطي مطلوب است حتي بلافاصله بعد از مرگ عزيزان. هنوز شانزده روز از وفات رقيه دختر رسول خدا صلي الله عليه و‌آله و سلم نگذشته بود كه حضرت علي عليه السلام با حضرت زهرا سلام الله عليها ازدواج نمودند و در اين هنگام نه رسول خدا صلي الله عليه و آله ايراد گرفتند و نه مردم اعتراض كردند همچنين خود حضرت علي عليه السلام سه روز پس از شهادت حضرت زهرا سلام الله عليها بنا به وصيت آن بانوي معظمه با «امامه» ازدواج كردند. (منتهي الامال ج 1 ص 296 و امالي صدوق) پيشواي عدالت ص 220

امروزه عرف جامعه به غلط براي مردي كه همسرش را از دست داده يا زني كه شوهرش را از دست داده بعد از گذشت هفته و چهلم و سالگرد و ... ازدواج را جايز نمي داند و نشانه وفاداري به همسر مي داند، هرچه كه ديرتر ازدواج كند وفادارتر است!!! اين يك رسم جاهلي و غلط است. يا اگر زوج جواني آماده ازدواج باشند و يكي از اقوام دور طرفين فوت كند تا ماه ها و سالها ازدواج را به تأخير مي اندازند كه همگي آنها غلط است.

فلسفه ازدواج:

1- بقاي نسل

2- آرامش و تعادل روحي و جسمي

3- سلامت اخلاقي و اجتماعي جامعه

4- تأمين نيازهاي طبيعي و غريزي انسان

5- ارضاي حس محبت كردن و مورد محبت قرار گرفتن

تعدد زوجات:

جواز چند همسري براي مردان پيش از اسلام نيز در ميان قبايل مختلف معمول بوده است بنابراين اسلام نه تعدد زوجات را آغاز نمود و نه واجب كرد؛ بلكه در صدد اصلاح و تعديل آن برآمد و آن را از احكام اختياري قرار داد: وَ إِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تُقْسِطُوا فِي الْيَتامى‏ فَانْكِحُوا ما طابَ لَكُمْ مِنَ النِّساءِ مَثْنى‏ وَ ثُلاثَ وَ رُباعَ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تَعْدِلُوا فَواحِدَةً أَوْ ما مَلَكَتْ أَيْمانُكُمْ ذلِكَ أَدْنى‏ أَلاَّ تَعُولُوا (نساء/3)

تعدد زوجات براي مردان هيچ مشكل حقوقي به وجود نمي آورد ولي تعدد زوج براي زنان مشكلات فراواني از جمله مجهول بودن نسب وارث به وجود مي آورد. تعدد زوجات حكمت ها و علل فراواني دارد كه علاوه بر سيره معصومين عليهم السلام،‌ عقل و منطق هم به آن حكم مي كند كه برخي از حكمتهاي آن عبارتند از:

1- فزوني تعداد زنان آماده ازدواج بر مردان: دختران در 9 سالگي و پسران در 15 سالگي به تكليف مي رسند و اگر توالد يكسان دختر و پسر را در يك سال در نظر بگيريم در پايان 15 سالگي و آغاز 16 سالگي پسران، در برابر هر پسر، 7 دختر قرار مي گيرد و در سال بيست و پنجم كه حد معمول ازدواج است در مقابل هر 10 پسر 16 دختر قرار مي گيرد.

2- كثرت تلفات نوزادان پسر: به موجب آمار، تلفات نوزادان پسر از نوزادان دختر بيشتر است و در كودكي هم تلفات اضافه مي شود به دليل اتفاقات و تصادفات و ... و نيز در اواسط عمر كه سن كار و كوشش است در اثر عوامل گوناگون شغلي و معادن و جنگها و ... تلفات مردان بيشتر از زنان است ضمن آن كه عمر طبيعي مردان كمتر از زنان است و همه اين موارد تعداد زنان را در جامعه بيشتر از مردان قرار مي دهد و چاره اي جز تعدد زوجات نيست.

3- طولاني تر بودن عمر توليد نسل در مردان در مقايسه با زنان: زنان غير سادات در پنجاه سالگي و سادات در 60 سالگي قدرت توليد نسل را از دست مي دهند ولي مردان تا صد سالگي بلكه بيشتر هم قدرت توليد نسل را دارند و لذا تعدد زوجات براي مردان امري طبيعي در جهت تكثير نسل و توالد مي باشد.

4- تمايل مردان به چند همسري است و زنان نيز فطرتا موافق اين امر هستند و بسياري از آنان مي پذيرند كه همسر دوم و سوم و ... قرار گيرند و اگر مخالفتي هم مي شود از روي عادت است نه غريزه و طبيعت و البته اگر زن نمي تواند بپذيرد، مي تواند ضمن عقد تك همسري را شرط كند.

5- سرپرستي و در پناه قرار دادن زنان بيوه و تأمين نيازهاي عاطفي آنان: در كشور ما 6 ميليون مطلقه وجود دارد و در هر ساعت 11 طلاق ثبت مي شود كه آمار نگران كننده اي است و تأمين نيازهاي اين بانوان جز با ازدواج مجدد مردان قابل حل نيست.

تك همسري در غرب:

پس از جنگ جهاني دوم و تلفات انساني بالاي اين جنگ، حدود 6 ميليون زن بدون سرپرست ماندند و طي درخواستي از كليسا خواستار لغو قانون تك همسري براي مردان توسط كليسا شدند اما كليسا پس از شور و مشورت، قانون تك همسري براي مردان را لغو نكرد و اين مسأله باعث بروز انواع فساد و فحشاء و مشكلات اجتماعي فراوان در اروپا شد تا جايي كه برخي از آنان اذعان مي كردند كليسا به ظاهر از زنان دفاع كرد ولي مردان غربي هر نوع بهره برداري كه خواستند به صورت غير قانوني از زنان نمودند در حاليكه اگر كليسا هم مانند اسلام قانون تعدد زوجات را امضاء مي كرد به صورت قانوني و با صراحت از اين مشكلات به وجود آمده جلوگيري مي كرد.

جلسه نهم

پوشش و لباس:

مقدمه:

در اسلام زندگي كردن آداب و احكام خاصي دارد كه در اصطلاح امروزي به آن سبك زندگي اسلامي گفته مي شود. براي يك مسلمان شايسته است كه آداب و روش زندگي اسلامي را بياموزد و به آن عمل كند تا دچار سبك زندگي غربي نشود چرا كه آن چه اسلام مي گويد بر اساس خرد و حكمت است و شخص خردمند به‌آن عمل مي كند اما شخص بي هويت كه پيرو هوي و هوس است از سبك ديگران بدون خرد و منطق تقليد مي كند.

پوشش اسلامي:

يكي از سبكهاي زندگي آداب و روش پوشش و نوع لباس است.

آيه قرآن: خداوند متعال در قرآن لباس و پوشش را از آيات و نعمتهاي خود معرفي كرده و مي فرمايد: يا بَنِي آدَمَ قَدْ أَنْزَلْنا عَلَيْكُمْ لِباساً يُوارِي سَوْآتِكُمْ وَ رِيشاً وَ لِباسُ التَّقْوى‏ ذلِكَ خَيْرٌ ذلِكَ مِنْ آياتِ اللَّهِ لَعَلَّهُمْ يَذَّكَّرُونَ  يا بَنِي آدَمَ لا يَفْتِنَنَّكُمُ الشَّيْطانُ كَما أَخْرَجَ أَبَوَيْكُمْ مِنَ الْجَنَّةِ يَنْزِعُ عَنْهُما لِباسَهُما لِيُرِيَهُما سَوْآتِهِما إِنَّهُ يَراكُمْ هُوَ وَ قَبِيلُهُ مِنْ حَيْثُ لا تَرَوْنَهُمْ إِنَّا جَعَلْنَا الشَّياطِينَ أَوْلِياءَ لِلَّذِينَ لا يُؤْمِنُونَ (اعراف/ 26 و 27)

نكته هاي آيات فوق:

1- لباس يك نعمت الهي است

2- لباس وسيله اي براي پوشش عيوب است

3- لباس زينت است

4- لباس زيبايي معنوي و نگهدارنده از گناه است

5- برهنگي كار شيطان و ياران اوست (سبك غربي است)

روايات:

دَعَائِمُ الْإِسْلَامِ، رُوِّينَا عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ آبَائِهِ أَنَّ عَلِيّاً ع كَانَ يَقُولُ‏: يُسْتَحَبُ‏ لِلرَّجُلِ‏ إِذَا أَنْعَمَ‏ اللَّهُ عَلَيْهِ بِنِعْمَةٍ أَنْ يَرَى أَثَرَهَا عَلَيْهِ فِي مَلْبَسِهِ مَا لَمْ يَكُنْ شُهْرَةً. (مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل / ج‏3 / ص 236) مرآة الكمال ج 1 ص 73

به اين كه لباسش را پاك و تميز نموده، بوي خود را خوش نمايد و خانه اش را با گچ سفيد كاري كند و آستانه خانه را جارو كند و قبل از غروب خانه خود را روشن كند كه اينها همه فقر را دور و  رزق و روزي را زياد مي كند.

مستحب است مسلمان خود را براي مسلمان ديگر زينت كند؛ براي دوستان و اهل خانه خود نيز يا غريبي كه مي خواهد انسان را به هيئت نيكو ببيند.

مستحب است انسان بهترين نوع لباس عرف جامعه خود را بپوشد و بين مردم اظهار دارايي نمايد اگر چه در باطن دارا نباشد مگر اينكه اظهار دارايي موجب اتهام ديگران به او شود.

مرحوم مامقاني در كتاب سراج الشيعه في آداب الشريعه ص 8 مي فرمايد از مجموع روايات به دست مي آيد كه شايسته است انسان خوش لباس باشد و سزاوار نيست بدلباس باشد و به خود زهد را ببندد مگر اينكه رييس و مرجع در دين و امام عادل باشد كه به جهت همراهي با فقراي جامعه مكلف به زهد واقعي است.

و نيز مي فرمايد بهترين لباسها در جنس و وصف لباس متعارف ما بين متدينين است و بهترين لباس هر زمان، لباس خوبان اهل آن زمان است (وسائل الشيعه ج 3 ص 342)

جايز است انسان لباسهاي متعددي داشته باشد كه در هر زمان و موقعيتي يكي از آنها را بپوشد مثلا براي مهماني لباس مهماني و براي كار لباس كار و براي خانه لباس مخصوص داخل خانه.

از امام صادق عليه السلام سؤال شد كه اين كار اسراف نيست؟ حضرت فرمودند اين كار اسراف نيست بلكه اسراف آن است كه انسان لباسي را كه براي حفظ آبرو مي پوشد در وقت كار و خدمت و شغل از آن استفاده كند .

مكروه است انسان در غير حال ضرورت عريان باشد حتي اگر كسي هم او را نمي بيند و فرقي نمي كند شب باشد يا روز. اميرالمؤمنين عليه السلام مي فرمايند كسي كه عريان مي شود شيطان به او نظر كرده و طمع مي كند پس خود را بپوشانيد.

مستحب است پوشيدن شلوار و لباس زير جهت ستر عورت و كسي كه با شلوار و زير جامه نماز بخواند چهل برابر كسي كه لباس زير ندارد ارزش دارد ( متأسفانه امروزه برخي جوانان شلوارهايي با فاق كوتاه يا پيراهني كه كوتاه است مي پوشند كه اين خلاف سبك اسلامي است و جايز نيست)

از موارد ديگري كه در لباس نهي شده آن است كه مرد پوشش زنانه و زن پوشش مردانه به تن كند و كسي كه چنين كند مورد لعن رسول خدا صلي الله عليه وآله قرار گرفته است.

پوشيدن لباس بسيار نازك هم مكروه است و لباسي كه در نهايت قرمزي باشد مگر براي عروس.

امام صادق عليه السلام فرمودند خداوند متعال به يكي از پيامبران وحي فرمود كه به مؤمنين بگو لباس دشمنان مرا نپوشند و خوراك مخصوص آنها را نخورند و اعمال و رفتار آنان را تقليد نكنند كه اگر چنين كنند دشمنان من خواهند بود.

همچنين مكروه است انسان دكمه لباسهاي خود را باز كند مگر آن كه در بعضي اوقات به جهت ضرورت باز كند.

مستحب است هنگام پوشيدن لباس از سمت راست شروع به پوشيدن كند و شلوار را در حال نشستن بپوشد.

دست و صورت را با لباس خشك كردن كراهت دارد.

براي كساني كه توانايي دارند لازم است مؤمنيني كه قادر به تهيه لباس نيستند را ياري كنند كه فرشتگان رحمت براي او طلب مغفرت مي كنند (خداوند متعال 70 هزار ملك را موكل مي كند كه تا دميده  شدن صور براي او استغفار كنند)

در روايت است كسي كه لباس زيادي دارد و بتواند به مؤمني كه به آن لباس احتياج دارد بدهد و اين كار را نكند مستحق عذاب الهي مي شود.

در خصوص لباس نمازگزار هم احكام و آداب خاصي وارد شده است از جمله:

واجب است لباس نمازگزار پاك و مباح باشد و نجس و غصبي نبوده، از پوست مردار و حيوان حرام گوشت نباشد.

مستحب است انسان لباس مخصوص نماز داشته باشد كه فقط هنگام خواندن نماز آن را بپوشد.

مستحب است انسان عمامه داشته باشد و مستحب مؤكد است هنگام نماز از عمامه استفاده كند كه ثواب نماز را دو برابر مي كند.

براي كسي كه امامت جماعت را عهده دار مي شود بدون عبا نماز خواندن مكروه است و در برخي نقلها حتي براي غير روحانيون نيز نماز بدون عبا مكروه دانسته شده است (سراج الشيعه ص 110 به نقل از كافي ج 3 ص 394)

جلسه دهم

يكي از ملاكهاي پوشش در لباس و كفش، تميز بودن، خوب بودن و جديد بودن آن است. پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم فرمودند كفش خوب و لباس پاكيزه بپوشيد. و اميرمؤمنان عليه السلام فرمودند اگر به ادامه زندگي علاقه مند هستيد كفش خوب و لباس راحت و سبك بپوشيد.

از نظر طبي هم اثبات شده كفش و لباس در سلامتي و نشاط انسان مؤثر است.

گرچه نظر اسلام بر پوشيدن كفش خوب و لباس خوب است اما رسول خدا صلي الله عليه و آله و سلم مي فرمايند اگر زنان و مردان امت من از پوشيدن كفشهاي وصله دار و تعمير شده دريغ نكنند خدا هم بر آنان آسان مي گيرد يعني اين كه علاوه بر رعايت نظافت در پوشش و انتخاب جنس خوب انسان مسلمان بايد ساده زيست بوده و تجمل گرا نباشد.

در خصوص رنگ كفش و لباس هم اسلام نظر داده و فرموده كفش زرد موجب سرور و شادماني است و بهترين لباس از نوع رنگ سفيد است.

در مورد جنس لباس هم اميرمؤمنان عليه السلام مي فرمايند لباس پنبه اي بپوشيد كه لباس رسول خدا صلي الله عليه و آله و لباس ما اهل بيت است.

در مورد زمان پوشيدن لباس خوب و آراستن فرمودند: روز جمعه ( كه عيد مسلمانان است ) خود را بياراييد و پاكيزه ترين لباس خود را بپوشيد و با بهترين عطر خود را خوشبو كنيد.

در مورد نوع كفش امام صادق عليه السلام فرمودند كفش باريك و نوك دراز نپوشيد چرا كه كفش فرعون است و اولين بار او چنين كفشي پوشيد. از نظر طبي هم ثابت شده كفش تنگ عوارض سوئي دارد. همچنين نهي فرمودند كه كفشي كه پا و ساق پا را تا زانو بپوشاند استفاده شود (استفاده نكردن از چكمه)

يكي ديگر از موارد نهي در پوشش، استفاده از لباس شهرت است. لباس شهرت به لباسي گفته مي شود كه انسان را در جامعه انگشت نما كند. پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله فرمودند هر كس در دنيا لباس شهرت بپوشد خداوند متعال در آخرت لباس ذلت بر او بپوشاند.

امام صادق عليه السلام فرمودند براي خواري مرد همين بس كه لباس انگشت نما و بدنام كننده بپوشد. انسان مسلمان كرامت دارد و نبايد كاري كند كه در جامعه مسلمين او را به يكديگر نشان دهند. استفاده از موي زنانه براي مردان، لباس بلند، رنگهاي زننده، مدلهاي انحرافي، همگي از مصاديق لباس شهرت است.

يكي از پوشش هاي حرام از نظر اسلام پوشيدن لباس غصبي است يعني لباسي كه متعلق به ديگران است و بدون رضايت و اجازه صاحب او پوشيده شود كه حتي نماز خواندن با چنين لباسي موجب بطلان نماز خواهد شد.

از موارد لباس غصبي لباسي است كه با پول غصبي تهيه شده باشد يا پولي كه خمس و زكات آن پرداخت نشده باشد.

استفاده از لباسهاي طلا بافت يا ابريشم خالص نيز براي مردان حرام و نماز خواندن در چنين لباسهايي باطل است حتي اگر قسمتي از اين لباس طلا يا حرير و ابريشم باشد.

هر نوع پوششي كه از طلا باشد براي مرد جايز نيست و نماز خواندن با آن باطل است حتي اگر قاب عينك يا بند ساعت باشد. همچنين اگر مرد قصد زينت با طلا هم نداشته باشد يعني به طور موقتي از طلا استفاده كند يا براي امتحان كردن نوع طلا يا بر سر سفره عقد از انگشتر طلا استفاده كند همگي حرام است.

آنچه حرام است طلاي زرد است. طلاي سفيد هم سه نوع است كه دو نوع آن حرام و يك نوع آن جايز است. طلاي سفيد اگر همان پلاتين باشد كه آلياژ مخصوصي غير از طلا است جايز است ولي اگر همان طلاي زرد باشد كه امروزه با رنگ آميزي مخصوصي آن را سفيد مي كنند حرام است. گاهي اوقات نيز مقداري سرب با طلاي 24 عيار مخلوط مي كنند كه طلا محكم شود كه رنگ آن را سفيد مي كند اين هم در حقيقت همان طلاي زرد است و استفاده از آن براي مردان جايز نيست.

برخي پوششها هم چون تقليد از سبك غير اسلامي و غربي است جايز نيست مثل استفاده از كروات يا پاپيون‌هايي كه مردان استفاده مي كنند و در استفتائاتي كه از مراجع شده است فرموده اند: استفاده از اين گونه لباسها كه ترويج فرهنگ غير مسلمينِ مهاجم به مسلمين است اشكال دارد (آيت الله خامنه اي اجوبة الاستفتائات ج2 ص 105)

استفتاء از مراجع تقليد:

پوشيدن لباس آستين كوتاه، تنگ،‌ چسبان و بدن نما توسط مردان در محيطهايي كه زنان هم هستند چه حكمي دارد؟

پوشيدن هر نوع لباسي كه موجب فتنه و فساد باشد اشكال دارد و اگر به قصد گناه نامشروع باشد حرام است و سزاوار مؤمنين نيست كه از چنين لباسهايي استفاده كنند.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TechnoratiSubmit to Twitter

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تغییر کد امنیتی

Lista

Photo1 2017 09 22 21 25 20

Farzandbishtar

Bayaneho

اخبار جمعیتی

تصاویر

444e
Find us on Facebook
Follow Us