وارد تلگرام شوید

6

گزارشی از چهار دوره

Untitled 22

مقالات رسیده



به اشتراک بگذارید

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to Twitter

بسم الله الرحمن الرحيم

پوشش و لباس

جلسه اول

مقدمه:

در اسلام زندگي كردن آداب و احكام خاصي دارد كه در اصطلاح امروزي به آن سبك زندگي اسلامي گفته مي شود. براي يك مسلمان شايسته است كه آداب و روش زندگي اسلامي را بياموزد و به آن عمل كند تا دچار سبك زندگي غربي نشود چرا كه آن چه اسلام مي گويد بر اساس خرد و حكمت است و شخص خردمند به‌آن عمل مي كند اما شخص بي هويت كه پيرو هوي و هوس است از سبك ديگران بدون خرد و منطق تقليد مي كند.

پوشش اسلامي:

يكي از سبكهاي زندگي آداب و روش پوشش و نوع لباس است.

آيه قرآن: خداوند متعال در قرآن لباس و پوشش را از آيات و نعمتهاي خود معرفي كرده و مي فرمايد: يا بَنِي آدَمَ قَدْ أَنْزَلْنا عَلَيْكُمْ لِباساً يُوارِي سَوْآتِكُمْ وَ رِيشاً وَ لِباسُ التَّقْوى‏ ذلِكَ خَيْرٌ ذلِكَ مِنْ آياتِ اللَّهِ لَعَلَّهُمْ يَذَّكَّرُونَ  يا بَنِي آدَمَ لا يَفْتِنَنَّكُمُ الشَّيْطانُ كَما أَخْرَجَ أَبَوَيْكُمْ مِنَ الْجَنَّةِ يَنْزِعُ عَنْهُما لِباسَهُما لِيُرِيَهُما سَوْآتِهِما إِنَّهُ يَراكُمْ هُوَ وَ قَبِيلُهُ مِنْ حَيْثُ لا تَرَوْنَهُمْ إِنَّا جَعَلْنَا الشَّياطِينَ أَوْلِياءَ لِلَّذِينَ لا يُؤْمِنُونَ (اعراف/ 26 و 27)

نكته هاي آيات فوق:

1- لباس يك نعمت الهي است

2- لباس وسيله اي براي پوشش عيوب است

3- لباس زينت است

4- لباس زيبايي معنوي و نگهدارنده از گناه است

5- برهنگي كار شيطان و ياران اوست (سبك غربي است)

روايات:

دَعَائِمُ الْإِسْلَامِ، رُوِّينَا عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ آبَائِهِ أَنَّ عَلِيّاً ع كَانَ يَقُولُ‏: يُسْتَحَبُ‏ لِلرَّجُلِ‏ إِذَا أَنْعَمَ‏ اللَّهُ عَلَيْهِ بِنِعْمَةٍ أَنْ يَرَى أَثَرَهَا عَلَيْهِ فِي مَلْبَسِهِ مَا لَمْ يَكُنْ شُهْرَةً. (مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل / ج‏3 / ص 236) مرآة الكمال ج 1 ص 73

به اين كه لباسش را پاك و تميز نموده، بوي خود را خوش نمايد و خانه اش را با گچ سفيد كاري كند و آستانه خانه را جارو كند و قبل از غروب خانه خود را روشن كند كه اينها همه فقر را دور و  رزق و روزي را زياد مي كند.

مستحب است مسلمان خود را براي مسلمان ديگر زينت كند؛ براي دوستان و اهل خانه خود نيز يا غريبي كه مي خواهد انسان را به هيئت نيكو ببيند.

مستحب است انسان بهترين نوع لباس عرف جامعه خود را بپوشد و بين مردم اظهار دارايي نمايد اگر چه در باطن دارا نباشد مگر اينكه اظهار دارايي موجب اتهام ديگران به او شود.

مرحوم مامقاني در كتاب سراج الشيعه في آداب الشريعه ص 8 مي فرمايد از مجموع روايات به دست مي آيد كه شايسته است انسان خوش لباس باشد و سزاوار نيست بدلباس باشد و به خود زهد را ببندد مگر اينكه رييس و مرجع در دين و امام عادل باشد كه به جهت همراهي با فقراي جامعه مكلف به زهد واقعي است.

و نيز مي فرمايد بهترين لباسها در جنس و وصف لباس متعارف ما بين متدينين است و بهترين لباس هر زمان، لباس خوبان اهل آن زمان است (وسائل الشيعه ج 3 ص 342)

جايز است انسان لباسهاي متعددي داشته باشد كه در هر زمان و موقعيتي يكي از آنها را بپوشد مثلا براي مهماني لباس مهماني و براي كار لباس كار و براي خانه لباس مخصوص داخل خانه.

از امام صادق عليه السلام سؤال شد كه اين كار اسراف نيست؟ حضرت فرمودند اين كار اسراف نيست بلكه اسراف آن است كه انسان لباسي را كه براي حفظ آبرو مي پوشد در وقت كار و خدمت و شغل از آن استفاده كند .

مكروه است انسان در غير حال ضرورت عريان باشد حتي اگر كسي هم او را نمي بيند و فرقي نمي كند شب باشد يا روز. اميرالمؤمنين عليه السلام مي فرمايند كسي كه عريان مي شود شيطان به او نظر كرده و طمع مي كند پس خود را بپوشانيد.

مستحب است پوشيدن شلوار و لباس زير جهت ستر عورت و كسي كه با شلوار و زير جامه نماز بخواند چهل برابر كسي كه لباس زير ندارد ارزش دارد ( متأسفانه امروزه برخي جوانان شلوارهايي با فاق كوتاه يا پيراهني كه كوتاه است مي پوشند كه اين خلاف سبك اسلامي است و جايز نيست)

از موارد ديگري كه در لباس نهي شده آن است كه مرد پوشش زنانه و زن پوشش مردانه به تن كند و كسي كه چنين كند مورد لعن رسول خدا صلي الله عليه وآله قرار گرفته است.

پوشيدن لباس بسيار نازك هم مكروه است و لباسي كه در نهايت قرمزي باشد مگر براي عروس.

امام صادق عليه السلام فرمودند خداوند متعال به يكي از پيامبران وحي فرمود كه به مؤمنين بگو لباس دشمنان مرا نپوشند و خوراك مخصوص آنها را نخورند و اعمال و رفتار آنان را تقليد نكنند كه اگر چنين كنند دشمنان من خواهند بود.

همچنين مكروه است انسان دكمه لباسهاي خود را باز كند مگر آن كه در بعضي اوقات به جهت ضرورت باز كند.

مستحب است هنگام پوشيدن لباس از سمت راست شروع به پوشيدن كند و شلوار را در حال نشستن بپوشد.

دست و صورت را با لباس خشك كردن كراهت دارد.

براي كساني كه توانايي دارند لازم است مؤمنيني كه قادر به تهيه لباس نيستند را ياري كنند كه فرشتگان رحمت براي او طلب مغفرت مي كنند (خداوند متعال 70 هزار ملك را موكل مي كند كه تا دميده  شدن صور براي او استغفار كنند)

در روايت است كسي كه لباس زيادي دارد و بتواند به مؤمني كه به آن لباس احتياج دارد بدهد و اين كار را نكند مستحق عذاب الهي مي شود.

در خصوص لباس نمازگزار هم احكام و آداب خاصي وارد شده است از جمله:

واجب است لباس نمازگزار پاك و مباح باشد و نجس و غصبي نبوده، از پوست مردار و حيوان حرام گوشت نباشد.

مستحب است انسان لباس مخصوص نماز داشته باشد كه فقط هنگام خواندن نماز آن را بپوشد.

مستحب است انسان عمامه داشته باشد و مستحب مؤكد است هنگام نماز از عمامه استفاده كند كه ثواب نماز را دو برابر مي كند.

براي كسي كه امامت جماعت را عهده دار مي شود بدون عبا نماز خواندن مكروه است و در برخي نقلها حتي براي غير روحانيون نيز نماز بدون عبا مكروه دانسته شده است (سراج الشيعه ص 110 به نقل از كافي ج 3 ص 394)

جلسه دوم

يكي از ملاكهاي پوشش در لباس و كفش، تميز بودن، خوب بودن و جديد بودن آن است. پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم فرمودند كفش خوب و لباس پاكيزه بپوشيد. و اميرمؤمنان عليه السلام فرمودند اگر به ادامه زندگي علاقه مند هستيد كفش خوب و لباس راحت و سبك بپوشيد.

از نظر طبي هم اثبات شده كفش و لباس در سلامتي و نشاط انسان مؤثر است.

گرچه نظر اسلام بر پوشيدن كفش خوب و لباس خوب است اما رسول خدا صلي الله عليه و آله و سلم مي فرمايند اگر زنان و مردان امت من از پوشيدن كفشهاي وصله دار و تعمير شده دريغ نكنند خدا هم بر آنان آسان مي گيرد يعني اين كه علاوه بر رعايت نظافت در پوشش و انتخاب جنس خوب انسان مسلمان بايد ساده زيست بوده و تجمل گرا نباشد.

در خصوص رنگ كفش و لباس هم اسلام نظر داده و فرموده كفش زرد موجب سرور و شادماني است و بهترين لباس از نوع رنگ سفيد است.

در مورد جنس لباس هم اميرمؤمنان عليه السلام مي فرمايند لباس پنبه اي بپوشيد كه لباس رسول خدا صلي الله عليه و آله و لباس ما اهل بيت است.

در مورد زمان پوشيدن لباس خوب و آراستن فرمودند: روز جمعه ( كه عيد مسلمانان است ) خود را بياراييد و پاكيزه ترين لباس خود را بپوشيد و با بهترين عطر خود را خوشبو كنيد.

در مورد نوع كفش امام صادق عليه السلام فرمودند كفش باريك و نوك دراز نپوشيد چرا كه كفش فرعون است و اولين بار او چنين كفشي پوشيد. از نظر طبي هم ثابت شده كفش تنگ عوارض سوئي دارد. همچنين نهي فرمودند كه كفشي كه پا و ساق پا را تا زانو بپوشاند استفاده شود (استفاده نكردن از چكمه)

يكي ديگر از موارد نهي در پوشش، استفاده از لباس شهرت است. لباس شهرت به لباسي گفته مي شود كه انسان را در جامعه انگشت نما كند. پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله فرمودند هر كس در دنيا لباس شهرت بپوشد خداوند متعال در آخرت لباس ذلت بر او بپوشاند.

امام صادق عليه السلام فرمودند براي خواري مرد همين بس كه لباس انگشت نما و بدنام كننده بپوشد. انسان مسلمان كرامت دارد و نبايد كاري كند كه در جامعه مسلمين او را به يكديگر نشان دهند. استفاده از موي زنانه براي مردان، لباس بلند، رنگهاي زننده، مدلهاي انحرافي، همگي از مصاديق لباس شهرت است.

يكي از پوشش هاي حرام از نظر اسلام پوشيدن لباس غصبي است يعني لباسي كه متعلق به ديگران است و بدون رضايت و اجازه صاحب او پوشيده شود كه حتي نماز خواندن با چنين لباسي موجب بطلان نماز خواهد شد.

از موارد لباس غصبي لباسي است كه با پول غصبي تهيه شده باشد يا پولي كه خمس و زكات آن پرداخت نشده باشد.

استفاده از لباسهاي طلا بافت يا ابريشم خالص نيز براي مردان حرام و نماز خواندن در چنين لباسهايي باطل است حتي اگر قسمتي از اين لباس طلا يا حرير و ابريشم باشد.

هر نوع پوششي كه از طلا باشد براي مرد جايز نيست و نماز خواندن با آن باطل است حتي اگر قاب عينك يا بند ساعت باشد. همچنين اگر مرد قصد زينت با طلا هم نداشته باشد يعني به طور موقتي از طلا استفاده كند يا براي امتحان كردن نوع طلا يا بر سر سفره عقد از انگشتر طلا استفاده كند همگي حرام است.

آنچه حرام است طلاي زرد است. طلاي سفيد هم سه نوع است كه دو نوع آن حرام و يك نوع آن جايز است. طلاي سفيد اگر همان پلاتين باشد كه آلياژ مخصوصي غير از طلا است جايز است ولي اگر همان طلاي زرد باشد كه امروزه با رنگ آميزي مخصوصي آن را سفيد مي كنند حرام است. گاهي اوقات نيز مقداري سرب با طلاي 24 عيار مخلوط مي كنند كه طلا محكم شود كه رنگ آن را سفيد مي كند اين هم در حقيقت همان طلاي زرد است و استفاده از آن براي مردان جايز نيست.

برخي پوششها هم چون تقليد از سبك غير اسلامي و غربي است جايز نيست مثل استفاده از كروات يا پاپيون‌هايي كه مردان استفاده مي كنند و در استفتائاتي كه از مراجع شده است فرموده اند: استفاده از اين گونه لباسها كه ترويج فرهنگ غير مسلمينِ مهاجم به مسلمين است اشكال دارد (آيت الله خامنه اي اجوبة الاستفتائات ج2 ص 105)

استفتاء از مراجع تقليد:

پوشيدن لباس آستين كوتاه، تنگ،‌ چسبان و بدن نما توسط مردان در محيطهايي كه زنان هم هستند چه حكمي دارد؟

پوشيدن هر نوع لباسي كه موجب فتنه و فساد باشد اشكال دارد و اگر به قصد گناه نامشروع باشد حرام است و سزاوار مؤمنين نيست كه از چنين لباسهايي استفاده كنند.

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TechnoratiSubmit to Twitter

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تغییر کد امنیتی

No result...

Lista

Photo1 2017 09 22 21 25 20

Farzandbishtar

Bayaneho

اخبار جمعیتی

تصاویر

444e
Find us on Facebook
Follow Us